Szybki kontakt
608 659 604
Administratorem danych osobowych jest spółka Murator IBS Sp. z o.o. z siedzibą w Julinku. Informacje na temat przetwarzania danych osobowych (w tym danych udostępnionych w celu kontaktu) dostępne są w Polityce Prywatności
Materiał rozwojowy Montessori
Materiał Montessori to element przygotowanego otoczenia.
Pomoce dydaktyczne są cały czas dostępne, aby dzieci mogły same po nie sięgać. Mają one swoje stałe miejsce. Są w nich zawarte zasady stopniowania trudności i kontynuacji – są logicznie uporządkowane, aby wskazywać kierunek poznawania poszczególnych materiałów wraz ze wzrastającą trudnością, potrzebnym coraz większym zasobem wiedzy i umiejętności.
Są one także dostosowane do etapu rozwojowego dziecka oraz jego zainteresowań. Mają motywować do działania oraz pobudzać naturalną chęć poznawania.
Materiały dydaktyczne bazują na konkrecie, zapewniają poznawanie wszystkimi zmysłami, dzięki czemu obrazują abstrakcyjne dla dziecka pojęcia oraz czynią je namacalnymi. W danej pomocy jest zawarty tylko jeden problem do rozwiązania, by dziecko mogło się skupić wyłącznie na nim, bez dodatkowych trudności i rozpraszających bodźców – tzw. izolacja trudności.
Pomoce powinny również dawać dziecku możliwość samokontroli – „samodzielnego stwierdzenia sukcesu” bądź dostrzeżenia pomyłki i dokonania korekty.
Z pomocy dydaktycznych mogą korzystać wszystkie dzieci, jednak każde w swoim czasie, zgodnie z tym, kiedy na daną pomoc będzie gotowe bądź jakie będą jego zainteresowania.
Materiał rozwojowy podzielony jest na pięć działów:
Dział życia praktycznego
Pomoce z tej grupy odnoszą się do naturalnej chęci dziecka uczestniczenia w codziennych czynnościach wykonywanych m.in. w domu oraz stopniowego zdobywania coraz większej samodzielności i niezależności od osób dorosłych. Dlatego też w otoczeniu znajdują się pomoce, dzięki którym dziecko uczy się m.in. zapinać guziki, wiązać sznurowadła, nalewać picie. Ponadto dowiaduje się, jak może dbać o otoczenie – ćwiczy nakrywanie do stołu, polerowanie srebra, zamiatanie oraz pielęgnację kwiatów. Dzięki materiałom z tego działu dziecko zdobywa także coraz większą samodzielność i niezależność od zbyt dużej ingerencji osób dorosłych. Pomoce te uczą cierpliwości, wytrwałości, dają radość działania oraz poczucie bycia potrzebnym. Kształtują postawę wiary we własne możliwości. Pomoce życia praktycznego mają także na celu ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, drobnych mięśni palców, odpowiedniego napięcia mięśniowego oraz rozwój chwytu pęsetowego – warunków niezbędnych do nauki pisania.
Rozwiń galerięDział sensoryki
Pomoce z działu sensoryki wprowadzają dziecko w świat pojęć, którymi na co dzień się posługuje. „Dziecko musi najpierw dotknąć, zobaczyć, posmakować, usłyszeć, powąchać, aby wrażenia odnalazły swoje odbicie w mózgu i zostały skojarzone z właściwym pojęciem. Pomoce z tej grupy pozwalają dziecku zmysłami określać ich cechy.” Pomoce sensoryczne mają na celu uwrażliwienie wszystkich zmysłów dziecka, poprzez które poznaje świat. Dzięki nim uczy się rozróżniać i klasyfikować wielkości, poznaje kolory, smaki, zapachy, faktury; sensorycznie poznaje figury i bryły geometryczne, doświadcza początków geometrii. Poznaje pojęcia i nazwy, dzięki którym może później opisywać świat. Pomoce te uczą również logiki i pozwalają doświadczyć uporządkowania. Rozwijają kreatywność.
Dział edukacji językowej
Pomoce z zakresu edukacji językowej wprowadzają dziecko w świat pisania i czytania wtedy, kiedy jest ono na to gotowe. Dzieci poznają wzrokowo i dotykowo litery. Ćwiczą słuch fonemowy, aby następnie móc stopniowo uczyć się czytać. Pojawia się także, dzięki konkretnym działaniom, pierwszy kontakt dziecka z gramatyką. Karty językowe tworzone przez nauczycieli pomagają we wzbogacaniu słownika biernego i czynnego dzieci.
Dział edukacji matematycznej
Materiał z zakresu edukacji matematycznej wprowadza dziecko w świat liczb i działań matematycznych. Na początku poznaje ono wielkości 1 – 10, cyfry, liczby parzyste i nieparzyste; później może doświadczyć układu dziesiętnego – zmieniających się kategorii matematycznych zaczynając od jedności, poprzez dziesiątki, setki aż do tysięcy. Poznaje także symbole liczbowe pozwalające na opisanie konkretnego materiału matematycznego. Wykonuje cztery działania arytmetyczne na materiale konkretnym, ukazujące sedno tych procesów.
Pomoce kulturowe
Dział kulturowy obejmuje szereg różnorodnych pomocy związanych z historią, geografią, astronomią, biologią w tym botaniką, zoologią i anatomią. Dzieci zostają wprowadzone w świat natury we wszystkich jej aspektach. Poznają także inne kontynenty i kraje, warunki życia, tradycje i zwyczaje ich mieszkańców. Zgłębiają również wiedzę o Polsce. Dzięki materiałom z tego działu dzieci zostają wprowadzone w szeroko rozumianą kulturę.